Isäntä soitti eilen, että käytkö töistä kotiin tullessa katsomassa rengaspaineet. Alla oli nimittäin uudet talvirenkaat, joista ei paineita vielä oltu katsottu. No, meninhän minä, vaikka vähän jännitti. Ei oo muutamaan vuoteen tullut sitä hommaa tehtyä ja mä  oon muutenkin melko tumpelo näissä autohommissa. Tankata sentään osaan

Ensimmäinen rengas hoitui tosi helposti ja mä jo paukuttelin henkseleitä siinä. Seuraavat kolme sitten vaan suhis ilmaa ulos eikä sinne saanut menemään lisää ilmaa millään. Kirosin siinä aikani ja kävin ostamassa huoltikselta maitoa. Tulin takasin ulos taistelemaan renkaiden kanssa, mutta sama juttu taas. Otin toisen sellaisen "ilmakoneenkin", mutta ei auttanut. Lisäksi siitä putosi asvaltille se nappi, jossa oli +-merkki. Meinas ruveta jo itkettämään, mutta tyydyin kiroilemaan ääneen.

Vieressä oli mies oman autonsa kanssa samoissa puuhissa ja menin häneltä kysymään, että mikähän tässä mättää kun ilma suhisee väärään suuntaan. Hän tuli auttamaan ja laittoi lopuksi ilmat kaikkiin renkaisiin. Paitsi siihen yhteen, jonka olin jo saanut hoidettua. Nyt osaan itekin sen homman kunnolla, kun seurasin silmä kovana mitä mies teki. Vika oli siinä, etten painanut kunnolla sitä ilmakoneen päätä kiinni venttiiliin. Siksi se suhisi. Ja sen takia ei mennyt ilmaa muihin renkaisiin, koska ne kannettavat ilmakoneet tyhjenee niin nopeasti. Kannattaa kuulemma käyttää sellaista, joka on pitkän letkun päässä. Oli siellä sellainenkin, mutta enhän mä sitä huomannut. Enkä olis edes tiennyt, mikä se on.

Kyllä mä mietin, että on helppoa olla nainen, kun useimmat miehet auttaa mielellään tuollaisissa hommissa. Vähän hymyilytti seistä siinä kädet taskussa, kun mies hoitaa hommat. Hyvä, etten vielä hiusten latvoja pyöritelly sormilla ja räpytelly ripsiä... Isännälle sanoin kotona, että muista aina mennä auttamaan, jos tollasta apua nainen pyytää.

Kotiin kun pääsin vihdoin viimein, en saanut lämmityspiuhaa kiinni autoon. Mä nyhräsin sen kanssa sateessa varmaan viis minuuttia, mutta jouduin luovuttamaan kun ei se kerta kaikkiaan mennyt paikoilleen. Isäntä kävi sitä illalla kattomassa ja selvisi, miksi se ei onnistunut. Siinä auton päässä, kun on kolme niitä "tappia", niin yksi niistä oli irti. Oon vissiin joskus runnonut sitä pistoketta liian voimalla paikalleen. Mut hei, mistä mä voisin tietää ettei ne kestä ton paremmin.

Sama juttu, kun joku sanoi, ettei auton takaluukkua saa sulkea painamalla siitä kannesta. Että pitää sieltä sisäpuolelta vetää siitä "kahvasta" luukku kiinni. Syynä, että sormet voi painaa jäljen auton peltiin. Siis mitä h*lvettiä? Luulis autojen kestävän pikkasen enemmän. Mutta kai nää nykyautot on tehty niin kevyiksi, että ei ne kestä enää normikäsittelyä. Oon yrittänyt ympäripuhua miestä ostamaan meille Lada Nivan mua varten. Siinä olis maavaraa eikä tarttis niin sääliä peltiä. Auto on mulle kulkuväline, eikä mikään egonjatke. Ei sen nyt ihan paskaläjältä tarvii näyttää, mutta en olis valmis investoimaan autoon monia kymmeniä tuhansia. Sitäpaitsi Nivat on mun mielestä hienoja. Niissä on sellasta ihanaa kommunistista kulmikkuutta. Kun mä voitan lotossa (eli huomenna), mä ostan Nivan, maalautan sen mattamaastonvihreäksi ja konepellille tulee vaaleanpunainen kimaltava S-kirjain. Nih.