Nyt on ihana viikonloppu tiedossa. Lähdetään tänään kavereiden mökille koko perheen voimin. Se on Tampereen lähistöllä. Siellä tarkotus on harrastaa mökkeilyä eli grillata, saunoa, uida ja seurustella. Meitä tulee sinne 6-8 aikuista ja 2 lasta ja 2 koiraa. Lauantaina mennään Särkänniemeen. Jeeeee. Aivan pakko testata se uus prätkälaite. Mä en varmaan ikinä kasva niin aikuiseksi, etteikö laitteissa käynti kiinnostaisi  Mutta käyhän meidän iskäkin toisaalta tytön kanssa laitteissa, että musta tulee varmaan samanlainen kuuskymppinen.

Matkalla mökille käydään koeajamassa yhtä autoa. Me myytiin meidän toinen auto ja nyt ollaan ostamassa uusi. Kuulostaa hölmöltä, mutta pointtina on se, että uusi auto veisi bensaa puolet sitä mitä se vanha. Se ei ollut kovin käytännöllinen tossa suhteessa. Micraa ollaan menossa tänään koeajamaan. Se on niin hellyttävän näkönen; vähän niinkun postilaatikon ja kananmunan välimuoto  Jos se on hyvä, me varmaan otetaan se, mutta haetaan vasta takasintullessa sunnuntaina.

Mulla oli kunnon lomashow täällä töissä. Ennen ei oo ollut mitään ongelmia, kun oon pitänyt lomat putkeen ja alottanut loman maanantaista. Nyt mä pidin 10 päivää toukokuussa häiden ja häämatkan takia. Elokuulle jätin 8 päivää ja talvelle 6 päivää. Olin pyytänyt elokuun loman torstaista seuraavan viikon perjantaihin. Viikonloput on mulla muutenkin vapaata. Työnantaja merkkasi mulle loman alkamaan perjantaina vasta. Kun heidän mukaan se seuraavakin lauantai pitää laskea lomaan. Tämän asian selvittämiseksi meidän äiti luki lakikirjaa, mutta kun sieltä ei löytynyt vastausta, mä otin yhteyttä työsuojelupiiriin. He sanoivat, että ei työnantaja näin toimiessaan tee laittomuuksia, mutta ei se ole moraalisesti tai eettisesti katsoen tietenkään oikein. Varsinkin kun on kyse näin lyhyestä pätkästä ja kun mä olen pitänyt alkuloman aikana, jolloin ei varmaan kukaan muu ole lomaa halunnut. Ja kun tytölläkin alkaa koulu silloin heti loman jälkeen maanantaina, niin olis kiva saada lomailla mahd. pitkään yhdessä. Ja jos ajatellaan, että olisin pitänyt tuon 18 päivää putkeen lomaa, niin siihen olisi kuulunut vaan 3 lauantaita ja nyt niitä tulisi 4. Eikä missään ole lakia, että se toinen elokuun lauantai pitäisi laskea ehdottomasti lomaan mukaan.

Soitin sitten pomolle ja esitin ystävällisesti nämä asiat. Loppujen lopuksi sain kuin sainkin sen torstainkin lomapäiväksi. Mutta pomo vielä sanoi, että meidän palkkatoimistossa heidän ohjelmansa (joka varmaan on kaikkitietävä jumala) oli laskenut mulle loman niin ja se ohjelma perustuu lakiin. Mä kerroin, että työsuojelun ihminen sanoi, ettei sellaista lakia ole joka velvoittaa sen toisen lauantain mukaan laskemaan. Työsuojelun viisas täti jopa sanoi, että jos vetoavat johonkin lakiin niin pyydä tarkat pykälät koska sellaista lakia ei heidän tietojensa mukaan ole olemassa. Ja he sentään pulaavat näiden asioiden kanssa päivittäin ja palkkatoimistotkin kysyvät sieltä neuvoa. Ettei nyt vaan olis ulkomaan isot pomot käskeneet meidän pomoa selittämään jotain tuollaista. Mun on vaikea uskoa, että palkkatoimisto sanelisi meidän lomia. Olivat kuulemma sanoneet, että työnantaja voi tietysti halutessaan tehdä erikoisjärjestelyjä tällaisissa asioissa, mutta he eivät suosittele sitä. Paskanmarjat mä sanon. Mulle jäi tästä nyt sellanen kuva, että firma yritti kusettaa multa yhden lomapäivän kun siihen tarjoutui mahdollisuus. Ens kesänä en anna tollasta mahdollisuutta. En syytä meidän paikallista pomoa vaan niitä ulkomaan setiä, joiden juttuihin en hirveesti usko. Tykkäävät puhua lämpimikseen ja käyvät täällä välillä sekoittamassa asioita. Saakeli.

No mutta, se on taaksejäänyttä nyt. Jos alkais taas painaa töitä apinanraivolla, niin pääsis joskus kotiin ja - MÖKILLE. Jee.